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sanitaire voorzieningen gerealiseerd. Nadien is het bestaande NMBS-gebouw deels afgebroken en deels tot op de betonstructuur gestript, waar- door het kon worden opgeschoven via de reali- satie van een nieuwe zuid- en westgevel. Futuristisch ogende overkapping De bestaande metalen overkapping die het stationsgebouw en de treinperrons overvleugelt, is op sierlijke wijze geïntegreerd in het nieuwe concept. “De driedimensionale, futuristisch ogende staalstructuur dateert uit de jaren 70, maar was nog in prima staat. Extra verstevi- gingen waren niet nodig, dus herschilderen volstond”, vertelt Bart Van Damme, technisch directeur bij Eurostation. Het ingenieuze stalen framework rustte op elf verschillende plekken op het voormalige stationsgebouw. Vooraleer de aannemer het laatste stuk van het bestaande station kon slopen en de nieuwe zuid- en west- gevel verder kon afwerken, moest hij drie van die steunpunten opvangen. Dit gebeurde met behulp van vijf imposante staalportieken aan de zuidgevel, die bestaan uit samengelaste liggers van 22 meter lang en 7,5 ton zwaar (HEM 1000-profielen) en kolommen van 17 meter hoog en 5,2 ton zwaar (HEM 700-profielen). sanitaires. Dans un second temps, le bâtiment existant fut partiellement démoli, l’autre partie étant désossée jusqu’à la structure en béton, permettant de la décaler par la réalisation de nouvelles façades sud et ouest. Couverture au look futuriste La couverture métallique d’origine surplom- bant la gare et les quais fut intégrée de manière élégante dans le nouveau concept. « Cette ossature tridimensionnelle en acier au look futuriste date des années 70, mais est encore en parfait état. Il fut inutile de la renforcer, elle a simplement été repeinte », raconte Bart Van Damme, directeur technique chez Eurostation. L’ingénieuse structure en acier prenait appui à onze endroits différents sur l’ancien bâtiment de la gare. Avant de démolir la dernière partie du bâtiment et de réaliser les nouvelles façades, l’entrepreneur a dû reprendre trois de ces appuis. Il l’a fait à l’aide de cinq imposants portiques en acier sur la façade sud, constitués de poutres soudées de 22 mètres de long et pesant 7,5 tonnes (profilés HEM 1000) et de colonnes de 17 mètres de haut pour un poids de 5,2 tonnes (profilés HEM 700). 53

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