info-steel-54

Ingenieuze vakwerkbruggen De Vlaamse Waterweg opteerde voor geprefabri- ceerde constructies die integraal uit staal bestaan. De afdeling Expertise Beton & Staal van het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid ontwierp twee (quasi iden- tieke) vakwerkbruggen, bestaande uit vormvaste driehoeken die samen een stabiel geheel vormen. Twee rechtopstaande gebogen vakwerkliggers, samengesteld uit kokerprofielen, vormen de basisstructuur van de bruggehelen. De boven- koorden bestaan uit kokers van 300 x 200 x 10 mm, de onderkoorden uit kokers van 350 x 250 x 10 mm en de tussenliggende diagonalen uit kokers van 200 x 100 x 10 mm. HEB320-profielen doen dienst als ondersteunende dwarsliggers. Boven op de dwarsliggers liggen acht gebogen HEA180-langsliggers, die op hun beurt de metalen brugdekken ondersteunen. De 5 meter brede brugdekken zijn opgebouwd uit geplooide, geperforeerde staalplaten met antislipeigen- schappen. “De fiets- en voetgangersbruggen in Zemst en Eppegem zijn een schoolvoorbeeld van optimaal materiaalgebruik. Dankzij de diagona- le verbindingselementen tussen de boven- en onderkoorden ontstaat er een hefboomsarm. De verbinding met een open structuur van slanke elementen resulteert in een lichte constructie. De draagkracht van de hoofdliggers en die tussenlig- gende hefboomsarm zorgt voor de stijfheid van de brug”, klinkt het bij Expertise Beton & Staal. Ingénieux ponts-treillis De Vlaamse Waterweg a opté pour des construc- tions préfabriquées intégralement en acier. La division Expertise Béton & Acier du département Mobilité et Travaux publics de l’Administration flamande a conçu deux ponts-treillis quasi iden- tiques, constitués de triangles indéformables formant un ensemble stable. Deux poutres courbes en treillis, composées de profils creux, forment la structure de base des passerelles. Les membrures supérieures sont composées de caissons de 300 x 250 x 10 mm, les membrures inférieures de caissons de 350 x 250 x 10 mm et les diagonales de caissons 200 x 100 x 10 mm. Des profils HEB320 font office d’entretoises. Au-dessus des entretoises, 8 longerons HEA180 courbes supportent à leur tour les tabliers métalliques. Ces tabliers, larges de 5 mètres, sont constitués de tôles pliées et perforées aux propriétés antidérapantes. « Les passerelles piétonnes et cyclistes à Zemst et Eppegem montrent l’exemple en matière d’usage optimal des matériaux. Grâce aux éléments de liaison entre les membrures supérieures et inférieures se crée un bras de levier. Le franchissement avec une structure ouverte faite de fins éléments résulte en une construction légère. La portance des poutres principales en du bras de levier intermédiaire assure la rigidité du pont », explique-t-on chez Expertise Beton & Staal. passerelle Eppegem 64

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=