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afzonderlijke aannemers, wat eerder uitzonder- lijk is bij projecten als deze. “Met aparte aanne- mers werken vergt meer voorbereiding en arbeid maar het voordeel is dat je zelf de deelnemende partijen kunt kiezen en het project volledig naar je hand kan zetten,” zegt de architect. “Zo maak je ook je eigen verhaal en kan je optimale kwaliteit bieden. Met Steven Desmyter van Delta Sierra, aangesteld door opdrachtgever Goodman had ik ook een voortreffelijke projectmanager aan boord. En met een bouwheer die op dezelf- de golflengte zat, was de cirkel rond.” Ook met het Nederlands staalbedrijf Metadecor verliep de samenwerking voortreffelijk. “We hebben even moeten zoeken eer we een bedrijf vonden dat aan de gestelde eisen voldeed, maar deze firma, gespecialiseerd in metalen gevels werkt zeer professioneel en denkt ook mee in het project. Dit resulteerde in een zeer construc- tieve samenwerking met een hoog wederzijds respect. Alles samen werd zowat 30 ton struc- tureel staal – vakwerk, liggers, kolommen en L-profielen die het frame vormen voor de lamel- len – verwerkt. Duurzaamheid troef Het duurzaamheidsaspect was uiteraard erg belangrijk in dit project. Recuperatie van het bestaande, de zoektocht naar een juiste balans tussen oud en nieuw vormde ook hier een belangrijk uitgangspunt. “Door het conceptmatig lostrekken van de minder flexi- bele, bestaande basisstructuur werd aange- toond dat het volledig slopen van bestaande constructies niet steeds als vanzelfsprekend dient te worden beschouwd” besluit Rob Lamot toe. “Bij de meeste van onze projec- ten is behoud meestal een bewuste keuze. Veelal ervaren we dit niet als een probleem bij onze ontwerpvrijheden maar eerder als een interessante tegenspeler. Voor de aanpak van de nieuwe werkvloer werd in dit geval de kaart van het behoud getrokken zodat de interne betonstructuren – ribbenvloeren en balken – die voorheen verscholen zaten achter verlaagde plafonds, in het zicht konden worden gebracht en een rol in de nieuwe ruim- tebeleving konden vervullen. Dit alles mits een beperkte akoestische toevoeging door middel des entrepreneurs individuels, ce qui est assez exceptionnel pour des projets comme celui-ci. « Travailler avec des entrepreneurs distincts demande plus de préparation et de travail, mais l’avantage est que vous pouvez choisir vous-même les parties participantes et diriger intégralement le projet à votre convenance », explique l’architecte. « Cela permet également de déterminer votre propre histoire et de fournir une qualité optimale. Avec Steven Desmyter de Delta Sierra, engagé par le client Goodman, je disposais également d’un excellent chef de projet. Et comme le maître d’ouvrage était également sur la même longueur d’onde, la boucle était bouclée. » La coopération avec la société sidérurgique néer- landaise Metadecor a également été excellente. « Nous avons dû chercher un peu avant de trouver une entreprise qui répondait aux exigences, mais cette entreprise, spécialisée dans les façades métalliques, travaille très professionnellement et contribue également au processus de conception du projet. Cela a mené à une coopération très constructive, basée sur un grand respect mutuel. Au total, quelque 30 tonnes d’acier de construc- tion — treillis, poutres, colonnes et profilés en L constituant le cadre pour les lamelles — ont été mises en œuvre. L’atout de la durabilité L’aspect durabilité était bien évidemment très important dans ce projet. Ici aussi, la récupération de ce qui existait et la recherche d’un équilibre entre l’ancien et le nouveau étaient un point de départ important. « Le détachement conceptuel de la structure de base existante moins flexible a démontré que la démolition complète des struc- tures existantes ne doit pas toujours être considérée comme une évidence », conclut Rob Lamot. « Dans la plupart de nos projets, la conservation est géné- ralement un choix conscient. Dans de nombreux cas, nous ne la ressentons pas comme une limi- tation de nos libertés de conception, mais plutôt comme une contrepartie intéressante. Pour aborder le nouveau lieu de travail, l’on a joué la carte de la conservation, afin que les structures internes en béton – planchers et poutres nervurés – qui étaient auparavant cachées derrière des plafonds abais- sés puissent être mises en valeur et jouer un rôle notable dans la nouvelle expérience spatiale. Tout 38
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