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“Inspiratie werd opgedaan bij de zestiende eeuwse landschapsschilder Joachim Patinir die met gefantaseerde panoramische weer- gaven van de natuur school maakte. Ook deze warmtecentrale ligt op de grens van een natuurlijk en technisch ontwikkeld landschap. Zo wordt ze een landmark op zich en een symbool voor de nieuwe wijk waarvan de passanten steeds weer vragen oproepen over haar identiteit.” Geknikt Voor de stabiliteitsstudie van het volledige gebouw stond het Gentse studiebureau Mouton in. “Onze opdracht bestond erin een slanke toren te realiseren die de schouwen steunt en waarin een trap wentelt, met een kenmerkende geknikte structuur en grote driehoekvormige openingen”, zegt ir. architect Lieven Tone Houdmont. “Door deze grote openingen was er nood aan een uitgebreidere studie van de struc- tuur onder de windbelasting. De positionering van de openingen zorgt voor asymmetrische belastingen”. De toren zit vernuftig in elkaar. “Elk van de vier zijden is een getrianguleerde structuur bestaande uit HE A/B/M-profielen waarbij de hoofddiagonalen en de hoekkolommen de kenmerkende knikken vormen”, legt Lieven Tone Houdmont uit. “De samenwerking van « Le peintre paysagiste du XVIe siècle Joachim Patinir, qui faisait des vues panoramiques imagi- natives de la nature sa griffe personnelle, a été la base de notre inspiration. Cette centrale de chauffage est elle aussi située sur la frontière entre le paysage naturel et l’environnement industriel. Cela en fait un point d’intérêt indé- pendant et un symbole du nouveau quartier, dont les passants continuent à se poser des questions sur sa véritable identité. » Plissée L’étude de stabilité de l’ensemble du bâtiment a été réalisée par l’agence d’études Mouton de Gand. « Notre mission était de créer une tour élancée pouvant soutenir les cheminées et dans laquelle serpente un escalier en colima- çon, avec une structure plissée caractéristique et avec de grandes ouvertures triangulaires, » nous explique l’architecte-ingénieur Lieven Tone Houdmont. « Ces grandes ouvertures ont exigé une étude plus détaillée de la structure sous la charge du vent. Le positionnement des ouver- tures génère des charges asymétriques. » La tour est judicieusement structurée. « Chacune des quatre faces est une structure triangulée composée de profils HE A/B/M avec les diago- nales principales et les colonnes d’angle formant les plis caractéristiques », poursuit Lieven Tone Houdmont. « La coopération des quatre façades 71
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