info-steel-65
Nieuwe hoofdzetel voor Cargolux op Luxemburgse luchthaven In augustus nam het personeel van Cargolux zijn intrek in een kersverse hoofdzetel, die gehuurd wordt van LuxAirport en die zich vlak bij de onderhoudshal op de Luxemburgse luchthaven in Sandweiler bevindt. Het bedrijf wisselde zijn gebouw aan de andere kant van de start- en landingsbanen dus in voor een nieuw exemplaar en vond zo meteen een ideale manier om zijn vijftigjarige bestaan te vieren. Alle diensten zijn voortaan gecentraliseerd onder één dak: zowel de permanente opleiding van piloten en cabine- personeel (trainingshal en vliegsimulatoren) als het administratieve en commerciële beheer. Het gloednieuwe gebouw omvat 10.000 m² kantoorruimte, verspreid over vier bovengrondse en twee ondergrondse bouwlagen, een opleidingscen- trum voor piloten met drie vliegsimulatoren en een trainingshal. Het geheel is via een nieuwe passerelle annex kantine verbonden met het bestaande onder- houdsgebouw en grenst aan een semiondergrondse overdekte parking van 7000 m² met acht splitlevel- niveaus en een capaciteit van 350 voertuigen. De geografische ligging van de werf, in het hart van de luchthaven van Luxemburg, bracht tal van randvoorwaarden met zich mee. Zo moest de hoogte van de bouwkranen beperkt blijven omwille van de radars. Nouveau siège de Cargolux sur l’aéroport de Luxembourg Au mois d’août de sa cinquantième année d’existence, le personnel de Cargolux a pris ses quartiers dans le siège flambant neuf qu’il loue à Lux-Airport aux abords de son hangar de maintenance sur l’aéroport de Luxembourg à Sandweiler, abandonnant ainsi le bâtiment qu’il occupait de l’autre côté des pistes. L’idée est de rassembler sous un même toit l’ensemble des services : formation continue des pilotes et personnel de cabine (hall d’entraînement et simulateurs de vols), gestion administrative et commerciale. Le bâtiment flambant neuf abrite 10.000 m² de bureaux en R+3 et 2 niveaux de sous- sol, un centre de formation de pilotes avec 3 simulateurs, un hall d’entraînement, est relié par une nouvelle passerelle-cantine au bâtiment existant et est complété par un parking couvert semi-enterré de 7000 m² sur 8 demi-niveaux pouvant accueillir 350 véhicules. La situation géographique du chantier, en plein cœur de l’aéroport de Luxembourg, a apporté son lot de contraintes, notamment quant à la hauteur des grues à cause des radars. Luxembourg Findel, Sandweiler (LU) Plaats_Localisation Lux-Airport, Luxembourg Opdrachtgever_Maître d’ouvrage AS&P - Albert Speer & Partner, Frankfurt am Main (DE) Architect_Architecte AuCARRE, Luxembourg Studiebureau_Bureau d’études A.M. Tralux Construction (gros œuvre) - PNB (structure métallique) - Duplipark (parking) Hoofdaannemer_Entreprise général PNB, Santa Maria Feira (PT) Staalbouwer_Constructeur métallique ArcelorMittal, AuCARRE, AIB Vinçotte Infosteelleden_Membres d’Infosteel Tekst_Texte: Philippe Selke Foto’s_Photos: Gilles Martin, Tralux Construction, Gérard Borre (Phot’on Air), AuCARRE, PNB kantoren_bureaux 74
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=