info-steel-65

Huwelijk tussen beton en staal Tralux was verantwoordelijk voor de ruwbouw en moest een perfect huwelijk tussen beton en staal voltrekken. De cijfers spreken voor zich: 10.000 m 3 beton en 1.100 ton wapening voor 10.000 m² vloeren, een staalskelet van circa 1.500 ton (3.000 ton in exploitatie) en een uitvoeringstermijn van 240 dagen (waarvan tien dagen met stormweer) tussen februari 2018 en april 2019. Er golden erg specifieke eisen, zonder dat er afbreuk mocht worden gedaan aan de kwaliteit: architectonisch zichtbeton, uiterst specifieke bekistingen, spectaculaire uitkragingen die een wapening met trekkers en een complexe schoring vereisten …Mutlu OZTURK, directeur der werken bij Tralux: “We hebben in nauw overleg met het studiebureau gewerkt, meer bepaald in functie van de aansluiting tussen het beton en het staalskelet, waarvoor we een complexe fasering gehanteerd hebben. Eens het staalskelet en het steeldeck geplaatst waren, Interface béton-acier En charge du gros œuvre, Tralux devait notamment assurer une parfaite co-activité entre le béton et l’acier. Les chiffres parlent d’eux-mêmes : 10.000 m 3 de béton et 1.100 t d’armatures pour 10.000 m² de plancher, une charpente métallique d’environ 1.500 t (3.000 t en exploitation) et un planning de 240 jours (dont 10 jours) d’intempéries, de février 2018 à avril 2019. Des valeurs atteintes sans nuire à la qualité : il est question de béton apparent de qualité architectonique, de coffrages très spécifiques, de spectaculaires porte-à-faux exigeant un ferraillage avec tirants et un étaie- ment complexe, …Mutlu OZTURK, Directeur Travaux chez Tralux : « Nous avons travaillé en étroite collaboration avec le bureau d’études, notamment pour l’interface entre le béton et la charpente métallique, suivant un phasage complexe. Une fois la charpente métallique et les bacs acier en place, nous avons désserrer 75

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=