info-steel-65
Parking met zelfdragende structuur De eerste staalconstructie die gemonteerd werd, was die van de parking. Deze is opgebouwd uit een gemengde staal-betonstructuur met IPE400-balken, die een tussenafstand van 2,5 m en een overspanning van 16,5 m hebben. Ze zijn overkapt met een 12 cm dikke staalplaatbeton- vloer. De stalen draagstuctuur weegt 400 ton en bestaat uit thermisch verzinkt S355-staal. Stéphane Rouillé: “We fungeerden niet alleen als hoofdaannemer, als onderdeel van een THV met Tralux en Duplipark, maar bouwden ook de parking in onderaanneming van Duplipark. Het gaat om een parking van 7.000 m² met zes stalen tussenniveaus en een groendak. Elk tussenniveau beschikt over een zelfdragende balk van meer dan 15 m lang.” Bouwheer Lux-Airport was duidelijk in zijn nopjes met het werk van PNB in het kader van dit project, zelfs in die mate dat er intussen al een volgende samenwerking op poten is gezet. Pedro Bastos, zaakvoerder van PNB: “We zijn een passerelle met twee niveaus aan het modelleren. Deze zal uit vakwerkliggers bestaan – net als het kantoor- niveau van Cargolux, maar dan zwaarder – en zal het nieuwe SkyPark verbinden met de bestaande terminal. Daarboven worden vier niveaus in een gemengde staal-houtstructuur opgetrokken.” Een project dat u wellicht zal kunnen ontdekken in een volgend nummer van Infosteel… Parking en structure autoportante Premier ouvrage métallique de l’ensemble à avoir été monté, le parking est réalisé en ossature mixte acier-béton par des poutrelles IPE 400 entre-distantes de 2,50 m et de portée 16,50 m couvertes d’un plancher collaborant d’une épaisseur de 12 cm. La structure métallique portante de 400 t est en acier S355 galvanisé à chaud. Stéphane Rouillé, responsable PNB pour le Benelux : « Outre notre rôle d’associé aux côtés de Tralux et de Duplipark, nous avons construit le parking en sous-traitance pour ce dernier. Il s’agit d’un parking de 7.000 m 2 comprenant 6 demi-niveaux métalliques + toiture (végétali- sée). Chaque demi-niveau possède sa poutrelle autoportante de plus de 15 m de long ». Clairement, le maître d’ouvrage Lux-Airport a été satisfait du travail réalisé par PNB sur l’ensemble du projet, au point de le rappeler pour un autre chantier. Pedro Bastos, gérant de PNB : « Nous sommes en train de modéliser une passerelle de deux étages, en poutres-treillis comme l’anneau Cargolux mais plus lourde, pour relier le nouveau SkyPark au terminal existant. Par-dessus seront construits quatre niveaux en structure mixte acier-bois. » Un projet à décou- vrir dans un prochain numéro d’Infosteel… 79
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=