Skip to main content

Rotterdam Centraal

[widgetkit id="40" name="Rotterdam-Centraal"]

Rotterdam Centraal is een openbare vervoersterminal van internationale allure. Door de aansluiting op het Europese net van hogesnelheidstreinen en lightrailverbinding wordt tegen 2025 een forse stijging van het aantal reizigers verwacht – van 110.000 naar 320.000 reizigers per dag.

De stationshal is uitgevoerd in glanzend roestvast staal en vormt een sculpturaal icoon aan de Rotterdams culturele as. De hal heeft een gevouwen dak, als origami, en is uitgevoerd in staal. Het dak en de luifels zijn aan de buitenzijde afgewerkt met roestvast staal, aan de binnenzijde met een houten plafondbekleding. De hoofddraagconstructie van de sporenkap bestaat uit een stelsel van ongeschoorde stalen langsspanten in het midden van de zes perrons en onder de twee langsgevels. De spantkolommen hebben de vorm van de hoofdletter Y, verwijzend naar de vorm van de oude perronoverkapping.

De sporenkap is bekleed met fotovoltaïsch glas en wordt als het ware omgevouwen om te eindigen in de volledig beglaasde noordgevel.

pdf Artikel in info-steel

Stationsplein 1, Rotterdam (NL)
Plaats_Localisation
ProRail, Rotterdam
Gemeente Rotterdam; Stadsontwikkeling / Projectmanagement & Engineering / Projectmanagementbureau, Rotterdam
Opdrachtgever_Maître d’ouvrage
Team CS, een samenwerking tussen
Benthem Crouwel Architekten, Amsterdam -
MVSA Meyer en Van Schooten Architecten, A’dam
West 8, Rotterdam

Architect_Architecte
ARCADIS Nederland, Amersfoort
Gemeente Rotterdam Stadsontwikkeling / Projectmanagement & Engineering /
Ingenieursbureau, Rotterdam
Studiebureau_Bureau d’études
Iemants Steel Constructions, Arendonk (stationshal)
Bouwcombinatie TBI  (sporenkap, kantoren, passage)
Rotterdam CS, Apeldoorn
Algemene aannemer_Entrepreneur général
Iemants Steel Constructions, Arendonk (stationshal)
CSM Steelstructures, Hamont-Achel (sporenkap)
Staalbouwer_Constructeur métallique

Foto’s_Photos: Jannes Linders