Het project van de overkapping van het station van Leuven maakt deel uit van een globaal renovatieproject van het bestaande station en zijn omgeving. De delen waar het hier over gaat zijn de gevel en de luifel richting Kessel-Lo. De openingen van het gestrekt metaal verminderen de luchturbulenties die veroorzaakt worden door de treinen die in en uit het station rijden, net als de invloed van de wind op de structuur. De gevel en de overlangse luifels beschermen de reizigers eveneens tegen de regen. De gevel hangt aan de hoofdbogen vast die het dak boven de rails dragen. De gevelstructuur in verzinkt staal, draagt de beglazingen door middel van T-profielen. De gevel is uitgerust met galerijen van stalen roosters en veiligheidsrails voor het onderhoud. De beglazing van de luifels hangt vast aan buizenprofielen in staal, die op hun beurt aan de gevelstructuur bevestigd zijn. In een ecologisch perspectief trachten de structurele principes optimaal gebruik te maken van de materie teneinde een structuur te realiseren met een minimaal dood gewicht.